موشن گرافیک یا موشن گرافی چیست

موشن گرافیک یا موشن گرافی چیست

موشن گرافیک یا موشن گرافی چیست

موشن گرافیک یا موشن گرافی چیست؟

در پاسخ می‌توان گفت این اصطلاح از دو واژه موشن و گرافیک تشکیل‌شده است. موشن به معنای حرکت و گرافیک به معنای تصاویری چون وکتور یا تصاویری که با برنامه‌های گرافیکی چون فتوشاپ و دیگر نرم‌افزارهای این دسته ساخته می‌شوند است. انتقال محتوا از طریق موشن از مزیت های زیادی برخورداره، هم اینکه پیام رو میتونه خیلی سریع تر انتقال بده هم گیرایی بیشتری در فهم پیام برای مخاطب ایجاد میکنه. موشن‌ گرافی ها می‌تونند به‌صورت آفلاین و آنلاین بر روی کامپیوتر و موبایل در وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهایی که قابلیت نمایش ویدیو را دارند نمایش داده شوند.

تاریخچه موشن گرافیک و موشن گرافی

در دهه‌ی ۱۹۴۰ موشن گرافیک در پروژه‌ی آزمایشی اسکار فیشینگر و نورمن مک لارن متولد شد. در دهه‌ی ۱۹۵۰، طراحان برجسته‌ای مثل ساول بس (Saul Bass)، ماوریس بیندر (Maurice Binder) و پابلو فرو (Pablo Ferro) موشن گرافیک را در معرض نمایش بینندگان عمومی قرار دادند.

در سال‌های اخیر، پیشرفت نرم‌افزارهای طراحی و انیمیشن باعث شد دسترسی به موشن گرافیک برای بسیاری از افراد آسان شود. در عین حال فراگیر شدن کاربرد صفحات نمایش فرصت‌های بیشتری را برای طراحی و در نتیجه متحرک‌ سازی محتوا فراهم کرد. از خودروها تا بیلبوردها، یخچال‌ها و گوشی‌های هوشمند، موشن‌گرافیک تقریبا همه جا دیده می‌شود.

موشن گرافیک یا موشن گرافی چیست

کاربردهای موشن گرافیک چیست و انواع آن کدامند ؟

اگر متن را تا اینجا مطالعه کرده باشید، تا حد قابل قبولی می‌دانید که موشن گرافیک چیست و چه کاربردهایی دارد، با این وجود، کاربردهای این هنر را می‌توان در موارد زیر، دسته‌بندی و خلاصه کرد. با توجه به این کاربردها به راحتی می‌توان با انواع موشن گرافیک نیز آشنا شد چراکه در هریک از این کاربردها می‌توان نوع خاصی از موشن گرافیک را به کار برد.

اشتراک گذاری اطلاعات

زمانی که بخواهید پیام یا اطلاعاتی را به مخاطب برسانید، راه سریع و موثر، استفاده از موشن گرافیک‌ها است. به کمک این روش و افزودن صدا و تصاویر مناسب، اشتراک‌گذاری اطلاعات و پذیرش آن توسط مخاطب به سادگی صورت می‌گیرد.

عنوان فیلم و سایر عناوین مشابه

اگر بخواهیم بدانیم که موشن گرافیک چیست و چه کاربردهایی دارد باید به یکی از معمول‌ترین کاربردهای آن یعنی تولید عناوین ویدیویی اشاره کرد. با کمی دقت خواهید دید که پیش از آغاز هر فیلم سینمایی، عناوین مختلفی نمایش داده می‌شوند که همه این موارد به کمک موشن گرافیک امکان‌پذیر هستند و سبب می‌شوند بیننده با دقت بیشتری به فیلم نگاه کند.

لوگوی گرافیکی

به جای این‌که لوگوی ثابتی در وب‌سایت خود داشته باشیم می‌توانیم از لوگوهای گرافیکی استفاده کنیم تا علاوه بر جذابیت، سبب شوند تا مخاطب زمان بیشتری را نیز صرف مشاهده محتوای مورد نظر ما کند.

ویدیوهای توصیفی

امروزه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند اگر کالا یا خدماتی به تولید رسید، برای آشنایی با آن یک فیلم آموزشی را تماشا کنند و به کمک طراحی موشن می‌توان این نوع از ویدیوها را تهیه کرد و در فرآیندهای بازاریابی اینترنتی مورد استفاده قرار داد.

آیکون‌ها

زمانیکه می‌خواهیم بدانیم موشن گرافیک چیست و شروع به بررسی آن می‌کنیم، آ‌ن‌چه که بیشتر با آن برخورد خواهیم کرد، موشن گرافی به کمک آیکون‌ها است که حتی با نرم‌افزارهای ساده‌ای مانند پاورپوینت نیز می‌توان آن‌ها را پیاده‌سازی کرد.

پست شبکه‌های اجتماعی

امروزه وابستگی افراد به شبکه‌های اجتماعی بسیار بیشتر شده است و آن‌ها برای دریافت اطلاعات، اخبار، دوره‌های آموزشی یا حتی سرگرمی از این شبکه‌ها بهره می‌گیرند، تمامی این موارد گفته شده با محتوای متفاوتی در این شبکه‌ها منتشر می‌شوند و برای جذابیت هرچه بیشتر می‌توان از موشن گرافیک بهره برد.

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال، میدان وسیعی شامل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی موتورهای جستجو و غیره است. تمامی این تکنیک‌های بازاریابی می‌توانند از موشن گرافیک در تبلیغات خود بهره بگیرند.

کی یوزر یکی از شرکت های پیشرو در زمینه طراحی موشن گرافیک می تواند در رونق کسب و کار شما تاثیر زیادی داشته باشد.

مسیر ساخت موشن گرافیک

حال که می‌دانیم موشن گرافیک چیست و چه کاربردهایی دارد، در ادامه یاد می‌گیریم که برای ساخت یک موشن گرافیک چه گام‌هایی را باید طی کنیم.

تهیه سناریو

اولین گام در تهیه فیلم‌های آموزشی، تهیه یک سناریو است. برای سناریوی موشن‌گرافیک باید موارد زیر را تعیین کنید.

  • طرح کلی ویدیو: چه پیام‌ها و استدلا‌ل‌های مهمی در فیلم گنجانده می‌شوند و به چه ترتیبی ارائه خواهند شد.
  • متن گوینده: زمانی را در نظر بگیرید تا گوینده متن با نوشته‌ای ساختاربندی شده روبرو باشد و بداند که قصد انتقال چه پیامی را دارید.

تهیه استوری برد

به هنگام ساخت فیلم‌های آموزشی،‌ داشتن یک استوری‌برد بسیار ضروری است. به بیان دیگر، استوری‌برد و موشن‌گرافیک باید به شکلی یکپارچه با یکدیگر در تعامل باشند تا بتوانند به شکلی مناسب،‌ داستان شما را روایت کنند.

برای ساخت استوری‌برد به راحتی می‌توانید از نرم‌افزار پاورپوینت کمک بگیرید. تنها باید مطمئن شوید که تمامی سکانس‌ها با بیشترین جزئیات عناصر گرافیکی در آن لحاظ شده باشند که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • هر متن را کلمه کلیدی که باید در لحظات مهم نمایش داده شوند.
  • هر آیکون یا تصویری که برای توضیح مفهوم مورد استفاده قرار بگیرد.
  • شرح یک انیمیشن به هنگام گذر از حالتی به حالت دیگر

به یاد داشته باشید که این استوری‌برد باید نمای مناسبی از نتایج مورد انتظار شما ارائه و  شما را در برنامه‌ریزی برای طراحی و محتوا یاری کند.

طراحی تمامی عناصر بصری و خلق یک طرح کلی

در این زمان باید از قوه خلاقیت خود استفاده و المان‌هایی را طراحی کنید که قرار است در مرحله بعد به انیمیشن تبدیل شوند. برای این کار نیز می‌توانید از طراحان گرافیک کمک بگیرید. گرافیست‌ها حتی اگر از قبل، تجربه‌ای در رابطه با موشن گرافیک نداشته باشند اما در پیشرفت پروژه نقش مهمی خواهند داشت. عناصری که باید در این مراحله طراحی کنید در فهرست زیر آورده شده‌اند.

  • لوگو
  • اینفوگرافیک یا نمودار
  • محتوای متنی
  • شخصیت‌ها

اگر این موشن گرافیک را برای شخص یا شرکت دیگری طراحی می‌کنید، فرمت خروجی مورد نظر آن‌ها را جویا شوید چراکه در این موارد ممکن است کارکاکترهای طراحی شده یا کل پروژه را برای گروه دیگری ارسال کنید. بنابراین، فرمت فایل‌های مورد استفاده باید در هریک از پروژه‌ها یکسان باشد.

کار با انیمیشن‌ها

این بخش از جمله مراحل تخصصی ساخت موشن گرافیک به شمار می‌آید و در این مرحله‌ است که طراحی‌های شما شروع به حرکت می‌کنند. برای شروع کار بهتر است از طراحی‌های ساده کمک بگیرید و متن‌ها و عکس‌هایی ساده را به فایل‌های ویدیویی اضافه کنید.

اضافه کردن موسیقی پس‌زمینه

به هنگام طراحی یا بعد از آن و زمانی که ساخت موشن‌گرافیک به اتمام رسید،‌ موسیقی مناسبی را برای ویدیو خود انتخاب کنید یا این‌که در بخش‌هایی از موشن‌گرافیک خود،‌ صداهایی را اضافه کنید. به طور مثال، رفت و آمد شخصیت‌ها با صدایی همراه باشد. در ادامه، المان‌های صوتی مورد نیاز را بیان می‌کنیم تا با بکارگیری آن‌ها، فیلم آموزشی شما جلوه بهتری داشته باشد.

صداگذاری: ضبط صدای گوینده باید هماهنگ با نوع موشن‌گرافیک باشد یعنی اگر ویدیویی با ریتم کند دارید، خوانش متن نیز باید کند باشد و برعکس.

موسیقی پس‌زمینه:‌ موسیقی انتخابی برای پس‌زمینه نیز می‌تواند علاوه بر صدای گوینده، انتقال حسی مناسب را بر عهده داشته باشد.

اگر برای ساخت موشن‌گرافیک از نرم‌افزارهایی مثل افترافکت استفاده می‌کنید، با توجه به سنگین بودن این نرم‌افزار، ممکن است ویرایش موسیقی در آن قدری دشوار باشد. به همین دلیل این امکان وجود دارد که بعد از تهیه خروجی، موسیقی را در نرم‌افزارهای دیگری مانند پریمیر یا کمتازیا به آن اضافه کنید.

اضافه کردن زیرنویس

در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و لینکدین، ویدیوها به صورت بی‌صدا پخش می‌شوند و به همین دلیل، نکته مهمی که در ساخت فیلم‌های آموزشی مطرح می‌شود، اضافه کردن زیرنویس به فیلم آموزشی است. البته لزومی ندارد که زیرنویس به طور دقیق با گفته‌های داخل متن یکسان باشد بلکه اگر مجبور به اضافه کردن زیرنویس‌های طولانی باشید، این امکان وجود دارد که با کوتاه کردن جملات،‌ خوانایی زیرنویس‌ها را بهبود بدهید.

تهیه خروجی با فرمت مناسب

گام آخر در ساخت موشن گرافیک این است که خروجی با فرمت مناسب تهیه کنید. در این مرحله می‌دانید که ویژگی‌های یک موشن گرافیک چیست و تمامی طراحی‌های شما به یک فایل قابل پخش با حجم و کیفیت مناسب تبدیل خواهد شد. البته پیش‌تر نیز گفته شد که نوع فرمت خروجی باید پیش از اتمام کار با کارفرما هماهنگ شده باشد.

ابزارهای ساخت موشن گرافیک ها

از ابزارهای ساخت موشن می تونیم به گزینه های زیر اشاره کنیم.

  • Adobe After Effects
  • Adobe Premiere
  • Adobe Photoshop
  • Adobe Illustrator
  • Adobe Animate
  • Nuke
  • 3DMAX
  • Houdini
  • Maya

حالا با هم سه تا از این نرم افزار هارو برسی کنیم!

فتوشاپ

اولین نرم‌افزاری که هر هنرمند حوزه موشن و طراحی گرافیک با آن سر و کار دارد، نرم‌افزار فتوشاپ است که مدت زمان یادگیری فتوشاپ بسته به نوع مهارت مورد نیاز ممکن است متفاوت باشد. البته طراحی موشن گرافیک به کمک این نرم‌افزار قدری دشوار است و تنها می‌توان برای موارد زیر از آن کمک گرفت:

  • تغییر اندازه عکس‌های بزرگ
  • برش عکس‌های مختلف
  • طراحی ترکیب‌بندی‌های جذاب به کمک ابزارها و فیلترهای مختلف

موشن گرافیک یا موشن گرافی چیست

ایلاستریتور

نرم‌افزار دیگری که بسیاری از طراحان موشن از آن استفاده می‌کنند،‌ «Adobe Illustrator» است که به کمک آن می‌توان طراحی‌های مختلفی را به صورت «وکتور» (Vector) انجام داد. در حقیقت به کمک تصاویر وکتور، طراحی لوگوهای مختلف و شکل‌ها به سادگی امکان‌پذیر است و می‌توان تا اندازه مورد نیاز آن‌ها را بزرگ یا کوچک کرد. علاوه بر این،‌ تصاویر وکتور را به راحتی می‌توان در نرم‌افزار افترافکت مورد استفاده قرار داد

موشن گرافیک یا موشن گرافی چیست

افتر افکت

نرم‌افزار افتر افکت به عنوان ابزار اصلی طراحی و ساخت موشن گرافی شناخته می‌شود. بعد از این‌که فهمیدیم موشن گرافیک چیست باید با بادگیری نرم‌افزار افتر افکت، تسلط خود را بر موشن گرافی بیشتر کنیم.

موشن گرافیک یا موشن گرافی چیست

دیده شدن به وسیله موشن گرافیک

استفاده از موشن گرافی در یک صفحه سایت به بالا آمدن آن در گوگل بسیار کمک می‌کند و اگر یک سایت دارای موشن گرافیک باشد احتمال قرار گیری آن در صفحه اول گوگل ۵۳ برابر افرایش پیدا می‌کند. این قابلیت به شما در دیده شدن در میان رقبا کمک بسیاری می‌کند زیرا افراد بیشتر وقت خود را صرف دیدن صفحاتی می‌کنند که محتوای ویدئویی دارند.

پربازدید ترین مقالات

خدمات ما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به کی یوزر خوش آمدید
ارسال پیام