همه چیز درمورد فرانچایز

همه چیز درمورد فرانچایز

همه چیز درمورد فرانچایز

همه چیز در مورد فرانچایز

با کی یوزر همراه باشید تا بیشتر با مقوله فرانچایز اشنا شوید

بر اساس تعریف سازمان بین المللی فرانچایز (IFA: International Franchise Assocition) واقع در فرانچایز به روشی برای گسترش و توسعه کسب و کار، توزیع کالا و خدمات گفته می شود. فرانچایز از طریق قرار داد اخذ امتیاز به شرکت ها داده می شود. Franchise در واقع یک مدل و روش بیزینس است که در اختیار یک شرکت یا مجموعه  قرار میگیرد تا تولیدات شرکت های دیگر را بفروش برساند و در ازای آن مبلغی دریافت کند.

مثال ساده تر و عامیانه در مورد  Franchiseاین است که اگر شخصی یک رستوران در سطح شهر تاسیس کند و درآمد خوبی نصیبش شود بطوری که بتواند چندین شعبه در سطح شهر و جای دیگر بزند و در اختیار دیگری قرار دهد به این امتیاز Franchiseگفته می شود.

فرانچایز دو نوع مختلف دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم

همه چیز درمورد فرانچایز

فرانچایز سنتی و بیزینس فرانچایز

در روش اول که Franchiseسنتی نام دارد، یک سبک از فرانچایز است که به روش سنتی توزیع محصول می پردازد و بنابر آمار به نسبت بیزینس Franchise این روش فروش بیشتری داشته است.

کارخانه جات و شرکت هایی که محصولات آن ها به خدمات پیش از فروش و خدمات پس از فروش نیاز دارد می توانند از Franchise سنتی استفاده کنند مانند صنعت خودرو سازی.

اما در روش بیزینس  Franchiseدو اصطلاح  Franchiseدهنده و  Franchiseگیرنده وجود دارد که فرانچایز دهنده علاوه بر استفاده از  نام برند، محصولات اعتبار و خدمات خود را به فرانچایز دهنده ارائه می دهد. بنا بر مدل بیزینس فرانچایز، فرانچایز دهنده وظیفه پشتیبانی تمامی خدماتی که ارائه داده است را بطور کامل دارد. برای مثال اگر وب سایتی است که تحویل فرانچایز گیرنده داده شده است وظیفه ی پشتیبانی کامل آن به عهده Franchise دهنده است.

در کدام بازاریابی ها می توان از بیزینس فرانچایز استفاده کرد؟

صنایع خودرو سازی

رستوران، کافه رستوران

مراکز خدماتی

خدمات پزشکی

گردشگری و توریسم

آموزش

در بیشتر صنایع می توان از مدل بیزینس  Franchiseاستفاده کرد. ماهیت Franchiseبه گونه ای است که بیشتر به ارزش و اعتبار برند توجه دارد تا به قوانین سفت و سخت تجاری.

نحوه کار فرانچایز

حال که با دو اصطلاح Franchiseدهنده و Franchise گیرنده آشنا شدیم نحوه کار Franchiseرا بصورت کلی بازگو می کنیم.

ابتدا Franchiseگیرنده مبلغی را اول کار به فرانچایز دهنده پرداخت می کند و به ازای آن پشتیبانی، حمایت و استفاده از حق تجاری Franchise دهنده دریافت می کند.  Franchise یک روش نوین مدیریتی در کسب و کار است و آمده تا از بحران ورشکستگی در کسب و کارها جلوگیری کند.

همه چیزدرمورد فرانچایز

فرانچایز در ایران

با توجه به نبود رونق اقتصادی در کشور و شدت تحریم ها، پایین آمدن قدرت خرید مردم، Franchise می تواند روش خوبی برای کارکرد و گسترش کسب و کارها در این شرایط نابسامان اقتصادی باشد.

نکاتی در مورد فرانچایز

این فرانچایز دهنده است که حق امتیاز را مشخص می کند و بر روی آن نظارت دارد.

فرانچایز دهنده برای اینکه به دیگری سرویس ( Franchise) ارائه دهد باید مجوز داشته باشد.

قوانین Franchise در هر کجای دنیا متفاوت است

 Franchise دهنده برای Franchiseگیرنده مدیر و مسئول تعیین می کند.

10 فرانچایز برتر دنیا در چندین سال اخیر

Mc Donalds

KFC

Burger King

Pizza Hut

7Eleven

Marriot International

RE/Max

Dunkin donuts

Intercontinental Hotel & Resort

Subway

مزایا و معایب مدل فرنچایز

برای بررسی مزایا و معایب باید از دید فرنچایز دهنده و Franchiseگیرنده به مسئله نگاه کرد:

مزایا برای فرانچایز گیرنده

استفاده از یک برند شناخته شده و عدم نیاز به ساختن برند از ابتدا

استفاده از فرآیندهای مدیریتی مشخص و موفق

ریسک شکست کمتر:

به علت استفاده از نشان معتبر و حمایت از طرف Franchise دهنده ریسک شکست کمتر است.

شانس بیشتر برای گرفتن وام و اعتبار مالی:

تامین کنندگان سرمایه راحتتر به یک عضو زنجیره ای Franchise اعتماد میکنندتا اینکه بخواهند به یک کسب و کار نوپا اعتماد کنند. (به دلیل ریسک شکست کمتر)

حمایت از طرف شرکت فرنچایز دهنده:

شما مطمئن هستید که در روزهای سخت از حمایت اجرایی و عملیاتی یک نهاد بزرگتر

مزایا برای فرنچایز دهنده

توسعه کم هزینه:

در صورتی که Franchise دهنده بخواهد خودش به توسعه شعب اقدام کند باید هزینه سرمایه ای زیادی را متحمل شود که به راحتی نمی توان این حجم سرمایه را تامین کرد.

دسترسی به پول بیشتر برای تبلیغات:

شما از زیرمجموعه های خود مقداری هزینه برای تبلیغات دریافت می کنید و می توانید به راحتی به تبلیغات بپردازید.

معایب برای فرنچایز گیرنده

هزینه های بالا:

شما باید ابتدا وجهی به Franchiseدهنده بپردازید؛ سپس باید به ازای هر فروش نیز درصدی را به Franchiseگیرنده بدهید. همین امر باعث کاهش درآمد شما می شود.  Franchiseگیرنده به درآمد خالص شما کاری ندارد، همان ابتدا از فروش شما درآمد خود را بر میدارد.

شما کار را به روش دیگران انجام می دهید:

شما کار را باید به دستور و استانداردهای دیگران انجام دهید؛ خودتان حق کمترین دخالتی را هم ندارید. حتی در برخی موارد حق تغییر ظاهر مغازه خود را هم ندارید. اگر در برخی از قراردادهای Franchiseذکر شده باشد شما به خاطر تخطی از قوانین و استاندارد شدیدا جریمه می شوید. پس اگر دوست دارید کسب و کار خود را خودتان با استفاده از خلاقیت خودتان مدیریت کنید مدل  Franchiseچندان برای شما جذاب نخواهد بود.

کار سخت و زیاد:

در مدل فرانچایز شما باید به سختی کار کنید، به خاطر درصد بالای حق امتیاز Franchise دهنده شما باید فروش زیادی داشته باشید. پس باید ساعات بسیاری کار کنید و هزینه ها را کم کنید.

کنترلی روی کار خود ندارید:

شما در مدل  Franchiseروی کار خود و روش های آن و محصولات و امکانات آن و طراحی آن هیچ دخالتی ندارید. ممکن است اشتباهات مدیریتی از طرف Franchise دهنده، طراحی بد محصول و کیفیت پایین آن و یا هر نقص دیگری از طرف مدیریت شما را نیز به ورطه نابودی بکشد, بی آن که شما تقصیری داشته باشید.

برای اطلاع بیشتر درمورد کسب وکار میتوانید به مقاله کاریزما در کسب وکار رجوع کنید.

اشتباه یک عضو فرنچایز بالاخص مدیریت، تمام اعضا را به اعماق دره می فرستد.

معایب برای فرنچایز دهنده

مدیریت سخت تر:

شما مدیران  Franchiseها را استخدام نکرده اید؛ با آنها قرارداد دارید، پس نمی توانید به راحتی آنها را مدیریت کنید؛ تغییرات سخت تر و زمان بر تر خواهد بود

سخت تر شدن نوآوری:

اگر بخواهید یک محصول جدید، یک روش جدید یا یک فرآیند جدید را امتحان کنید تا زمانی که بخواهید همه زیردستان خود را با روش جدید آشنا کنید زمان زیادی طول می کشد. به همین دلیل نوآوری سخت تر و کندتر می شود.

فرانچایز و بازاریابی

صرف نظر از صنعت بازاریابی، برای بازاریابان، درک مخاطبان یا مصرف کننده ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا کسب اعتماد مصرف کننده و حفظ مشتری از اصول اساسی موفقیت در بازاریابی است. پس نکته مشترک بین فرانچایز و بازاریابی در جلب رضایت مشتری و برآورده ساختن انتظارات آنان است. Franchise یک سیستم بازاریابی است که هدف آن ایجاد یک تصویر درباره محصولات یا خدمات یک شرکت در ذهن مشتری می‌باشد، در حقیقت روشی برای تعریف محصولات یا خدمات به طوری که نیازهای مشتری را برآورده کند.

پس Franchise یا حق امتیاز که مجوز آن از Franchise دهنده به Franchiseگیرنده طبق قوانین خاص هر کشور اعطا می شود در واقع با بازاریابی در راه رسیدن به اهداف خود شامل کنترل کیفی محصولات، استاندارد سازی برند و مدیریت خدمات گره خورده است.

سخن پایانی

در صورتی که یک کسب و کار بخواهد سهم بازار یا دامنه جغرافیایی خود را با هزینه کم افزایش دهد، می‌تواند برای برند خود Franchise ایجاد کند. همان طور که گفتیم، فرانچایز، به معنی سرمایه‌گذاری مشترک بین صاحب امتیاز (Franchisor) و امتیاز گیرنده (Franchisee) است.

این روش محبوب، بیشتر برای افرادی مناسب است که تازه شروع به کار کرده‌اند یا مایل به فعالیت در صنایع رقابتی هستند. از آنجا که در این سیستم، شما به نام تجاری یک سازمان مستقر و با سابقه دسترسی دارید، برای رساندن نام تجاری و محصولات خود به مشتریانتان نیازی به صرف منابع بیشتر برای برند سازی نخواهید داشت.

همه چیز درمورد فرانچایز

.

پربازدید ترین مقالات

خدمات ما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به کی یوزر خوش آمدید
ارسال پیام