کاریزما در کسب و کار به چه معناست؟
و چه فوایدی برای کسب و کار دارد!؟
کاریزما یک نوع ویژگی است که برخی افراد آن را دارند و در ارتباط با دیگران تاثیر بساری بر روی افراد میگدارند
یک مدیر کاریزماتیک توانایی بالایی در برقرار کردن ارتباط با افراد دارد چه به صورت گروهی چه به صورت انفرادی.
کاریزما چیست؟
قبل از هرچیز،برای درک بهتر باید بدانیم که معنی کاریزما، دقیقاً چیست.
کاریزما در واقع به این معنی است که با استفاده از ظاهر، رفتار و کلماتمان، طوری افراد را مجذوب خود کنیم که احساساتشان تحت تأثیر قرار بگیرد.
در دنیای کسب و کار هم کسانی میتوانند به خوبی از کاریزما استفاده کنند در صورتی که بلد باشند چطور با دیگران عمیقاً ارتباط بگیرند، آنها را قانع کنند و روی آنها تأثیر بگذارند.
حال به افرادی که خوب میدانند که چطور باید از قدرت کاریزما استفاده کنند تا مخاطبهایشان را جذب خود کنند، کاریزماتیک میگویند.
با توجه به پیچیده شدن اوضاع کسب و کار و ایده های جدید در کسب و کارها افراد نیاز دارند بتوانند با برقراری موثر با سایر افراد به تعامل بهتر بپردازند.
با کی یوزر همراه باشید.
کاریزما یعنی چی؟
به طور کلی کاریزما داشتن یا کاریزماتیک بودن یک صفت یا ویژگی است.
مثلاً در طول تاریخ، افرادی همچون، مارتین لوتر کینگ، چرچیل، گاندی و اوباما رهبرانی بودند که کاریزماتیک محسوب میشدند.
یا همچنین در دنیای کسبوکار، استیو جابز، ایلان ماسک و بیل گیتس، جزء افراد کاریزماتیک به حساب میآیند. آنها حتی بعد از مرگشان هم تأثیر زیادی روی آدمها دارند وخواهند داشت .
خیلی اوقات در زندگی برایمان پیش میآید که بعضی از افراد همیشه به ما احساس توانمندی میدهند.
اگر دقت کنید، آنها معمولاً در نقش مدیر، معلم یا مشاور ما قرار دارند و به خوبی میتوانند ما را راهنمایی کنند.
اگر شما مدیر یک مجموعه هستید و صاحب کسبوکارید، باید موضوعات را به سادهترین شکل ممکن برای طرف مقابل خود توضیح دهید.
در این راه میتوانید از تکنیک داستانسرایی یا مثال استفاده کنید تا درک موضوع برای مخاطب آسان شود.
ویژگی های شخصیت کاریزما برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار
شما با کسب یک شخصیت کاریزماتیک و موفق، مردم را جذب زندگی، شرایط، ایدهها، فرصتها و منابعی خواهید کرد که با استانداردهای شخصیتی شما هماهنگ است. ممکن است چند سوال اساسی برای شما پیش آید.
- شما چگونه موفقیت را تعریف میکنید؟
- شخصیت اجتماعی شما چگونه است و چه فاکتورهای کاریزماتیکی در آن وجود دارد؟
در حقیقت، افراد وقتی از طرف کسانی که دوست دارند به رسمیت شناخته میشوند و احترام کسب میکنند احساس خوشبختی و موفقیت میکنند.
هنگامی که ما برای خود شخصیت کاریزماتیکی میسازیم که دیگران دوستش دارند و به آن احترام میگذارند، خودمان را موفقتر میدانیم. اما سوال اساسی اینجاست که در حوزه کسب و کار چگونه باید عمل کرد؟
یا عناصر کلیدی شخصیت موفق کاریزماتیک چیست و چگونه به دست میآید؟ یا اینکه چطور میتوانیم رفتار اجتماعیمان را تنظیم کنیم که یک شخصیت شایسته و موفق در حرفهمان داشته باشیم.
عناصر کلیدی شخصیت موفق
طبق تعریف کاریزما تمام شخصیتهای موفق ویژگیهای مشترکی دارند که باعث موفقیت در کسب و کار میشود. دانستن این ویژگیها خالی از لطف نیست و میتواند به شکل چشمگیری روی کسب و کار ما تاثیر بگذارد.
- داشتن تقوا و کمالات
این به معنی اقداماتی است که به شیوه سازندهای به رفاه مردم کمک میکنند و کمالات نیز به معنای ثابت قدم بودن روی حرفی است که میزنید.
- اعتماد سازی
در حوزه موفقیت در کسب و کار، بحث اعتماد سازی بین طرفین و گروه یک ویژگی و فاکتور موفقیت مهم است. یعنی توانایی اعتماد کردن به دیگران را داشته باشیم و در عین حال خودمان هم فرد امین و قابل اعتمادی باشیم.
- صداقت
یک شخصیت موفق و کاریزماتیک که اصولا رهبریت یک گروه را بر عهده دارد، هرگز دروغ نمیگوید. حتی اگر منافع شخصی و شغلی اش به خطر بیفتد؛ این یعنی اجتناب از خود فریبی و دروغگویی در کسب و کار.
- انضباط شخصی
شما برای موفقیت در کسب و کار باید نظم را در حرفه و شغلتان همواره رعایت کنید و خود انضباطی داشته باشید.
- مسئولیت پذیری
در کسب و کارتان مسئولیت پذیر باشید. احساس مسئولیت در قبال اعمال خود و اعمال کسانی که تحت کنترل مستقیم شما هستند، میتواند موفقیت در کسب و کار شما را دوچندان کند.
- دلسوزی و مهربانی
رفتار محترمانه با همه مردم و درک این که این افراد از کجا میآیند، یک اصل شخصیتی کاریزماتیک است. محبت کردن به صورت روزانه باعث بالا رفتن روحیه تیمی کسانی میشود که با آنها در ارتباط هستید.
- اصل دوستی
شما باید به عنوان یک شخصیت کاریزماتیک، دوست اجتماعی مناسبی باشید؛ این مسئله یعنی تمرکز بر نیازهای دیگران به جای متمرکز بودن تمام ذهن بر نیازهای شخصی خودتان
- اصل نرمش
ملایمت و رفتارهای خوب در حوزه کسب و کار، میتواند از شما یک شخصیت موفق اجتماعی بسازد؛ به ویژه رعایت این اصل با نزدیکترین همکارانتان.
تاثیر شخصیت کاریزماتیک شما در موفقیت کسب و کارتان
خودسازی گام اول موفقیت است. هر چه بیشتر شخصیت خود را کاریزماتیک بسازید، فرصتهای بیشتری در زندگیتان پیش خواهد آمد و از نظر اجتماعی هم موفقتر خواهید بود.
به طور کلی شخصیت، بزرگترین ضامن خوشبختی در دسترس شماست؛ پس برای ایجاد کسب و کار یا حرفهای موفقتر، روی ساختن یک شخصیت قویتر و محکم و پر جنب و جوشتر از خودتان کار کنید تا بر همین مبنا حرفهتان موفقتر شکل بگیرد.
بنابراین، اگر بخواهید دنیای بیرونتان را تغییر دهید، باید با تغییر تفکر و برنامهریزی ذهن ناخودآگاهتان شروع کنید. شما باید در وجودتان ساختاری از ارزشها، باورها و اعتقادات درونی ایجاد کنید که با نوع زندگی مطلوبتان هماهنگ باشند و شخصیت شما را توسعه دهد.
شخصیت کاریزماتیک از بهترین و اساسی ترین مهارتها برای یافتن و رسیدن به موفقیت در کسب و کار است. وجود عناصری کلیدی برای شخصیت موفق و یافتن ویژگیها برای داشتن شخصیتی کاریزماتیک موفقیتهای زیادی را برای شما به ارمغان میآورد.
از کجا بفهمیم فردی کاریزماتیک هستیم یا نه؟
مدیران و صاحبان کاریزماتیک، نوعی جاذبه خاص دارند زیرا با همدلی به نظرات و مشاوره تیم خود و همکارانشان گوش می دهند، بدون توجه به این که آن نظر را می پسندند یا خیر. اگر شخصیت شما طوری است که با شنیدن یک خبر ،صرف نظر از این که مطابق میل شما باشد یا نه، همچنان می توانید آرامش خود را حفظ کنید، شما نشانه های یک مدیر و رهبر کاریزماتیک را دارید!
روش هایی برای ایجاد کاریزما در خود برای تاثیرگذاری در کسب و کار وجود دارند که عبارت اند از:
_به صراحت به نطرات تیم خود گوش دهید
_مشتریانتان را بهتر بشناسید
_بیشتر گوش کنید و کمتر صحبت کنید
_سعی کنید در هر شرایطی هدفمند باشید
_مهارت و استعدادتان را توسعه دهید
با کی یوزر همراه باشید تا به برسی هنر کاریزما در تجارت خود بپردازیم.
یکی از روش های کاریزما در کسب و کار خود اینه که اشکارا به تیم خود گوش بدید
هنگام مدیریت یک تیم وظیفه شما این است که به عنوان یک مدیر به اطرافیان خود نزدیک شوید و از آنها بپرسید گه چگونه کار میکنند
سعی کنید اعتماد تیم خود را زیاد کنید و بین خودتون و تیمی که تشکیل داده اید دیوار دفاعی نسازید.
مدیران در راستای پیچیده شدن کسب و کار ها باید بیاموزند در این راستا ارتباط خود را قوی تر کنند و به ارتباطی پرشور تر بپردازند.
کاریزماتیک بودن واقعا کار سختی است. تعداد کمی از مردم وقت می گذارند تا مفهوم اصلی انعطاف پذیری و عمق اساسی کاریزما را درک کنند؛ از این رو طبیعت و ماهیت کاریزما در عصر کنونی ما تا حدودی دست نیافتنی است. در حقیقت ، بسیاری از آنچه که به عنوان کاریزما شناخته می شود اغلب جذابیت فراوان و در عین حال توخالی است.اگر می خواهید در سطوح بالا قرار بگیرید و بر روی مشتریان، کارمندان و همکاران خود تاثیر بگذارید، باید کاریزما و ایجاد جذبه را در بخشی از استراتژی های مدیریت و رهبری خود قرار دهید.
داشتن کاریزما در کسب و کار چه اهمیتی دارد؟
اگر می خواهید در سطوح بالا قرار بگیرید و بر روی مشتریان، کارمندان و همکاران خود تاثیر بگذارید، باید کاریزما و ایجاد جذبه را در بخشی از استراتژی های مدیریت و رهبری خود قرار دهید.
کلام اخر
این نکته را در نظر داشته باشید که هر چقدر کاریزماتیک باشید نمیتوانید به طور کامل همه افراد و تیم خود را از خود راضی نگه دارید و نباید سعی در انجام چنین کاری داشته باشید
نکته دیگر اینکه همه ما میتوانیم با یادگیری و تمرین به شخص کاریزماتیکی تبدیل شویم ممنون که تا اینجا همراه کی یوزر بودید.