پایان الکسا و جایگزین های آن

الکسا و جایگزین های آن

پایان الکسا و جایگزین های آن

پایان الکسا و جایگزین های آن

الکسا و جایگزیت های ان

 

الکسا (Alexa)  سیستم تعیین رتبه سایت براساس آمار جهانی و کشوری بود که رنکینگ وب سایت شما را به صورت عددی نشان میداد. این سایت همچنین جزئیات و رتبه های کلمات کلیدی سایت، صعود ونزول رنکینگ را نیز نمایش میداد. میزان بازدید روزانه، هفتگی و مدت زمان حضور کاربر در سایت از دیگر امکاناتی بود که در صورت خریداری اکانتAlexa در اختیارشان قرار می داد. مدیران سایت برای رصد و آنالیز وضعیت سایت خود مشتری اکانت پرمیوم Alexa بودند.

با توجه به امکاناتی که سیستم alexaدر اختیار کاربران قرار می دهد حدس زدن اینکه چه کسانی همواره از این پلتفرم استفاده می کردند ساده است و حالا سئوکاران، وب مستران و مدیران سایت باید به سمت سایت های مشابه دیگر مهاجرت کنند.

 

تصمیم alexaبرای خاتمه دادن به فعالیت خود

چندی پیش موسس الکسا که یکی از زیر مجموعه های کمپانی آمازون است طی بیانیه ای اعلام کرد که مورخ 1May  2022   به صورت رسمی به فعالیت خود خاتمه می دهد.

اما بعد از پایان الکسا چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد؟

بعد از بازنشسته شدن Alexa عده ای بر این باورند که سیستم های جایگزین ممکن است نتوانند به خوبیalexa عمل کنند و یا اینکه افرادی که به ماهیت کار الکسا اشراف دارند با روش های نامتعارف رتبه بندی الکسا را دست کاری کنند بنابراین بعد از پایان الکسا امکان تقلب وجود دارد. البته سود جویان همیشه درکمین هستند و با وجود Alexaنیز دست به تخلف می زنند.

پایان الکسا برای کاربران ایرانی نگرانی زیادی به دنبال ندارد چرا که ما معمولا از سرویس های پولی بین المللی به دلیل محدودیت های که داریم استفاده نمی‌کنیم با این حال پایان کار Alexa همچنان مشخص نیست و این سوال وجود دارد که آیا دیگر نمی توان از این سرویس استفاده کرد؟

 

در صورتی که Alexaبطور کامل متوقف شود بهتر است با سرویس های مشابه که می توانند خدماتی مانند الکسا ارائه دهند آشنا شویم:

جایگزین های الکسا

وب سایت های زیادی برای آنالیز سایت ها مطرح هستند که می توانند ترافیک سایت، آمار بازدید و مشکلات  سئو  سایت را بازگو کنند که در این بین چند مورد از بهترین های آن ها را انتخاب کرده ایم

 

ابتدا 3 سایت ا حرفه ای ترین ها را در این زمینه معرفی می کنیم

 

Semrush

ابزار محبوب برای سئو کاران برای سرچ و انتخاب کلمات کلیدی همچنین آنالیز رقبا و بهینه کردن کمپین های گوگل ادز کاربرد دارد.

 

Ahref

ابزاری برای مدیریت ترافیک ورودی به سمت سایت و بررسی ساختار بک لینک های سایت، پیاده سازی استراتژی لینک سازی از دیگر کاربردهای این سایت است.

 

Similar web

آنالیز حرفه ای رقبا با سیمیلار وب

 

گوگل نیز 2 ابزار حرفه ای برای مدیریت وب سایت شما دارد که امکانات بسیاری مانند بازدید سایت، لینک و بک لینک و امکاناتی برای آنالیز سایت در اختیارتان قرار می دهد.

Google search console  و google Analytics

این دو پنل مدیریتی هرآنچه که برای سئوکاران، وب مستران و مدیران سایت ها لازم است را پشتیبانی میکند. برای توضیحات بیشتر راجب سئو میتوانید به مقاله سئو چیست رجوع کنید.

از دیگر سایت ها مشابه الکسا می توان به :

 

Bing web master

Ninja internet marketing

Hupspot web site grader

الکسا و جایگزین های ان

تاریخچه شرکت الکسا

سرویسی که ما امروز به اسمAlexaیا الکسا رنکینک می‌شناسیم توسط شرکت الکسا اینترنت عرضه می‌شود. این شرکت در سال ۱۹۹۶ با هدف ارزیابی و سنجش ترافیک اطلاعات در فضای وب و آرشیو کردن صفحات وب تشکیل شد.

آمازون شرکت الکسا اینترنت را سه سال بعد در سال ۱۹۹۹ خریداری کرد و تاکنون، مالکیت شرکت الکسا اینترنت و طبیعتاً سرویس رتبه بندی Alexaرا در اختیار داشته است.

اگر با سایت و رتبه الکسا آشنایی ندارید پیشنهاد می‌کنیم ابتدا به http://www.alexa.com سر بزنید و آدرس یک سایت را در آن تایپ کنید تا بتوانید رتبه سایت درAlexaرا ببینید و سپس به مطالعه‌ی درس ادامه دهید.

عدد کوچکتر به معنای رتبه‌ی بهتر است و همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید رتبه‌ی سایت‌های گوگل و فیس بوک تک رقمی است.

رتبه الکسا چه چیزی را نشان می‌دهد؟

الکسا در سایت خود اعلام کرده که رتبه وب‌سایت‌ها را بر اساس تعداد بازدیدکنندگان و متوسط تعداد صفحاتی که هر نفر در سایت بازدید کرده محاسبه می‌کند.

البته در گزارش الکسا پارامترهای دیگری مانند نرخ بانس و متوسط مدت زمان حضور کاربران در سایت هم ارائه می‌شود، اما این پارامترها در محاسبه‌ی رتبه سایت‌‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

جدای از اعلام رسمی alexaما در متمم هم با بررسی چند صد مورد از سایت‌های برتر کشور به این نتیجه رسیدیم که ضریب همبستگی بین مدت زمان حضور در سایت و نرخ بانس با رتبه سایت‌ها نزدیک به صفر است.

برای کاهش رتبه الکسا چه تکنیک‌هایی وجود دارد؟

همان‌طور که گفتیم، کاهش رتبه سایت در alexaدر سه حالت ممکن است برای شما مهم باشد:

  • این‌که در مقایسه با رقبا ادعا کنید مخاطب بیشتری دارید (حداقل عامه‌ی مردم را قانع می‌کند)
  • این‌که در برخورد اول وقتی کسی با سایت شما آشنا می‌شود، آن را معتبرتر فرض کند (البته دیر یا زود، برداشت واقعی‌تری پیدا خواهد کرد)
  • این‌که بخواهید در سایت خود فضای تبلیغاتی در نظر بگیرید و به دیگران بفروشید (که یکی از مهم‌ترین معیارها، رنک الکسا خواهد بود)

احتمالاً می‌دانید که کسب و کارهای متعددی در ایران وجود دارند که در ازاء دریافت مبلغ مشخصی، روش‌هایی را برای کاهش سریع رتبه alexaروی سایت شما اجرا می‌کنند (از جمله استفاده از روبات‌ها؛ استفاده از کد‌های Inject‌شده داخل اپلیکیشن‌ها و ).

این روش‌ها واقعاً سریع عمل می‌کنند، اما معمولاً به همان سرعتی که کاهش رتبه از این طریق به عمل می‌آید، بازگشت رتبه به سطح قبلی هم در انتظارتان خواهد بود (مگر این‌که دائماً هزینه‌ای را به آن‌ها پرداخت کنید و بعداً از محل فریب‌دادن دیگران با رتبه‌ی صوری، هزینه‌ی انجام شده را جبران کنید).

اما به فرض که یکی از انگیزه‌های سه‌گانه‌ی گفته‌شده در شما قوی است و می‌خواهید از روش‌های ساده‌تر برای کاهش رتبه alexaاستفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم راهکارهای زیر را مد نظر قرار دهید:

اگر سایت شرکتی دارید، بخشی از آن را به وبلاگ اختصاص دهید. وبلاگ ضمن این‌که مخاطبان فعلی شما را به مراجعه‌ی مکرر به سایت ترغیب می‌کند، ترافیک ورودی سئو شما را هم افزایش خواهد داد .

به فکر بک‌لینک داشتن از سایت‌های خوب و قوی باشید. لینک داشتن از سایت‌های دیگر، اگر چه در حال حاضر بر خلاف گذشته تأثیر چندانی روی سئو ندارد، اما ترافیک ورودی می‌تواند در بهبود رتبه الکسا سایت شما موثر باشد (اگر نمی‌دانید چرا اهمیت لینک از سایت‌های دیگر کم شده، می‌توانید تاریخچه سئو را بخوانید).

مطالب سریالی بنویسید. مطالب سریالی خواننده را تشویق می‌کنند که تعداد صفحات بیشتری را بخواند و Page View (به عنوان یکی از عوامل کلیدی در رتبه الکسا) بهتر شود.

برای لینک سازی داخلی وقت بگذارید. لینک‌سازی داخلی عمق کلیک را افزایش می‌دهد و مستقیماً روی Alexaتأثیر می‌گذارد. با خودتان قرار بگذارید که هر مطلبی که منتشر می‌کنید، حداقل از ۳ یا ۴ مطلب دیگر در سایت خودتان لینک داشته باشد و علاوه بر آن، مخاطب را حداقل به ۲ یا ۳ مطلب دیگر از خودتان ارجاع دهد (عددها مهم نیستند؛ مهم تعریف یک استاندارد برای لینک های ورودی و خروجی و وفادار ماندن به آن است).

به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو) اهمیت بدهید. بر خلاف الکسا که نمی‌تواند روی سئو تأثیر چندانی بگذارد، سئو با افزایش ترافیک ورودی روی Alexaتأثیر می‌گذارد.

اگر در شبکه های اجتماعی فعال هستید، مطالب خود را پس از انتشار در آن‌جا معرفی کنید. ترافیک شبکه های اجتماعی به کاهش رتبه Alexaکمک می‌کند. اما به خاطر داشته باشید که اصول استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا را رعایت کنید. بازنشر دقیقاً یک مطلب در چند رسانه‌ی مختلف، یک استراتژی قوی نیست. بلکه باید بخش‌هایی از مطلب، یا جملات کلیدی مطلب را منتشر کرده و سپس به مطلب کامل لینک دهید. کسی که پست شما را در اینستاگرام، تلگرام یا توییتر می‌خواند و به سایت شما نمی‌آید، باز هم باید چیزی به دست‌ آورده باشد.

امیدواریم از این مقاله نهایت استفاده را برده باشید ممنون که مثل همیشه با کی یوزر همراه بودید.

پربازدید ترین مقالات

خدمات ما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به کی یوزر خوش آمدید
ارسال پیام