دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست

اصطلاح دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال زیر مجموعه مدیریت بازاریابی و مدیریت تبلیغات است. امروزه با افزایش دسترسی افراد به اینترنت بحث دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک تخصص و دانش مورد توجه قرار میگیرد و دانشگاه های متعددی در جهان آن را در سطح کارشناسی ارشد ارائه می دهند.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، به معنای تبلیغات برند ها و کسب و کارها از خدمات و محصولات خود با استفاده از دستگاه های الکترونیک و اینترنت است. این تبلیغات شامل پیام رسانی متنی، ویدئو، اپلیکیشن، پادکست‌ها، بیلبوردهای الکترونیکی، تلویزیون دیجیتال و کانال‌های رادیویی است. مشاغل از کانال‌های دیجیتال مانند موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و سایر وب‌سایت‌ها برای ارتباط با مشتریان فعلی و احتمالی خود استفاده می‌کنند.

جهت ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ یا بهبود فعالیت کسب و کارتان با کی یوزر تماس بگیرید تا همکاران ما به شما در این زمینه کمک کنند. همچنین برای آشنایی با خدمات ما به صفحه خدمات ما مراجعه کنید.

دیجیتال مارکتینگ

تفاوت بازاریابی دیجیتال با بازاریابی سنتی

با اینکه بازاریابی سنتی هم‌چنان هم برای برخی کسب و کارها جواب می‌دهد، اما از آنجایی که این مدل بازاریابی محدودیت‌های مختلفی داشت، خیلی زود بازاریابی دیجیتال با استقبال روبه‌رو شد. درواقع، دیجیتال مارکتینگ با بهره‌برداری از کانال‌های مختلفی که مشتریان امروزی بیشتر وقت خود را در آن‌ها می‌گذرانند معنی پیدا می‌کند و شکل می‌گیرد.

  • بازاریابی دیجیتال برخلاف بازاریابی آفلاین تعاملی‌تر و دوسویه است و امکان برقراری ارتباط دو طرفه میان تبلیغ‌دهنده و مخاطبان وجود دارد.
  • یکی دیگر از تفاوت‌های این دو مدل بازاریابی، تنوع و تفاوت کانال‌های توزیع محتواست که در بین فضای آفلاین و آنلاین متفاوت است.
  • تفاوت در نحوه اصلاح و همچنین کنترل در تبلیغات
  • مشخص کردن مخاطبان هدف و نحوه رسیدن به آنها
  • هزینه‌های بازاریابی دیجیتال به مراتب از هزینه‌های بازاریابی آفلاین کمتر بوده و اثربخشی آن نیز در برخی موارد بیشتر است.

دیجیتال مارکتینگ

مزایای استفاده از دیجیتال مارکتینگ

نتایج قابل سنجش

در بازاریابی سنتی سنجش اینکه چه تعداد افراد تبلیغات شما را دیده‌اند، وجود ندارد. اما دیجیتال مارکتینگ، گزارش هایی منسجم و قابل اعتماد به شما ارائه میدهد تا برای مثال، تعداد دقیق افرادی که روی لینک شما کلیک کرده‌اند را بدانید.

هزینه های به صرفه

امکان اندازه‌گیری و سنجش، تنوع کانال‌های توزیع محتوا، ابزارها و روش‌های مختلف و استفاده از تکنولوژی‌های روز باعث شده تا دقیقا بتوانیم مخاطبان درستی را هدف بگیریم و همین موضوع کمک می‌کند تا هزینه‌ها بسیار کاهش پیدا کند و اثربخشی بیشتر شود.

جذب مخاطبین بیشتر

از آن جایی که دیجیتال مارکتینگ به صورت آنلاین انجام می‌شود، حوزه ای وسیع و جهانی تر از مخاطبین را در بر میگیرد. در حالی که بازاریابی سنتی شما را به یک منطقه جغرافیایی محدود می‌کند، دیجیتال مارکتینگ به شما اجازه می‌دهد تا با نرخ بالایی از اثربخشی به مخاطبین بین‌المللی خود دسترسی داشته باشید.

افزایش جلب مشتری

به جای اینکه مشتریان، گوشی تلفن را بردارند یا سوار ماشین بشوند و تا فروشگاه شما رانندگی کند، می‌توانند از طریق ایمیلی که فرستاده‌اید وارد وبسایت شما شوند و خریدشان را انجام دهند و با آسایش در حالیکه روی مبل لم داده‌اند، درباره سازمان شما اطلاعات کسب کنند.

دیجیتال مارکتینگ

دو ابزار رایگان دیجیتال مارکتنیگ کدامند؟

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از سرویس های رایگان گوگل است که آمار جامع و کاملی را در مورد بازدید کنندگان یک وب سایت نشان می‌دهد. گوگل آنالیتیکس امکان بررسی و تحلیل ورودی‌های سایت، صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده، فعالیت‌های کاربران، مدت زمان حضور کاربران در داخل سایت، مسیر خروجی کاربران، پربازدیدترین صفحات سایت و اطلاعاتی از این قبیل را ارائه می‌کند. به این ترتیب، سرویس آنالیتیکس حجم وسیعی از اطلاعات را در اختیار مدیر سایت قرار خواهد داد.

Google Search Console

با استفاده از گوگل سرچ کنسول می توانید عملکرد و کارایی وب سایت خود را مورد ارزیابی و آنالیز قرار دهید. به یقین می توان گفت که مدیریت و آنالیز سئو سایت بدون استفاده از این ابزار غیر ممکن است. این ابزار برای صاحبان وب سایت ها رایگان است و آن ها می توانند به سادگی وب سایت خود را در آن ثبت نمایند.  مشکلات وب سایت خود را بیابید، محتواهایی که می خواهید موتورهای جستجوگر آنها را خزش و ایندکس کنند در آن ثبت کنید، موبایل فرندلی بودن وب سایت خود را بررسی کنید، عبارات جستجویی که کاربران زیادی را برای وب سایت شما جذب نموده اند بیابید و آمارها و اطلاعات بسیاری که دانستن آن برای صاحبان وب سایت ها ضروری است را در اختیار داشته باشید.

دیجیتال مارکتینگ

انواع روش‌های بازاریابی دیجیتال

در اینجا به سراغ معرفی رایج ترین روش‌های بازاریابی دیجیتال و ابزارها یا کانال‌های مرتبط با هر یک از آن‌ها می‌رویم.

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (SEO یا سئو)

سئو به معنای بهینه‌سازی وب‌سایت برای کسب جایگاه بهتر در صفحات نتایج جستجوی موتورهای جستجو، از جمله گوگل و طبیعتاً افزایش ترافیک ارگانیک یا طبیعی (رایگان) است. از جمله کانال‌هایی که باید روی سئوی آن‌ها کار کنید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وب‌سایت
  • وبلاگ
  • اینفوگرافیک

بازاریابی محتوایی

عبارت بازاریابی محتوایی به تولید و ترویج محتوا با هدف ایجاد آگاهی نسبت به برند، رشد ترافیک، تولید مشتری راغب و درنهایت تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل اشاره دارد. کانال‌هایی که می‌توانند در استراتژی بازاریابی محتوایی شما نقش داشته باشند عبارتند از:

  • پست‌های وبلاگ
  • کتاب‌های الکترونیکی و مقالات
  • اینفوگرافیک
  • بروشورها و کاتالوگ‌های اینترنتی

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

از طریق بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی برند و محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی ترویج و تبلیغ می‌کنید تا آگاهی نسبت به برند، ترافیک وب‌سایت و مشتریان راغب کسب‌وکارتان افزایش پیدا کند. در این راستا می‌توانید از کانال‌های زیر کمک بگیرید:

  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین
  • اینستاگرام
  • پینترست

تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی یکی از روش‌های پولی جذب ترافیک به سمت وب‌سایت است. به بیان ساده، در این روش فقط هر بار که روی تبلیغ شما کلیک می‌شود به تبلیغ کننده پول می‌دهید. یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع تبلیغات کلیکی، AdWords گوگل است. به کمک AdWords می‌توانید تبلیغ صفحه موردنظر خود را در ابتدا یا انتهای برگه‌های نتایج جستجو قرار بدهید. از جمله کانال‌های دیگر PPC می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبلیغات پولی فیسبوک
  • Promoted Tweets در توییتر
  • و Sponsored Messages در لینکدین

همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

افیلیت مارکتینگ که با عناوین بازاریابی مشارکتی، پورسانتی، رابطه مند یا همکاری در فروش نیز شناخته می‌شود، نوعی از تبلیغات عملکرد-محور است که از طریق آن در ازای تبلیغ (و فروش) محصولات و خدمات دیگران پورسانت دریافت می‌کنید. برخی از کانال‌های مطرح افیلیت مارکتینگ عبارتند از:

  • نمایش تبلیغات ویدیویی از طریق YouTube Partner Program
  • دریافت لینک مخصوص از سیستم‌های همکاری در فروش و ارسال آن در حساب‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی مختلف دارید.

تبلیغات همسان یا بومی (Native Advertising)

تبلیغات بومی یا همسان به آن دسته از تبلیغاتی اطلاق می‌شود که در دل محتوای یک وب‌سایت یا اپ قرار می‌گیرد و به عبارتی با آن در می آمیزند. از جمله بهترین نمونه‌های این نوع از تبلیغات می‌توان به رپورتاژ آگهی و لینک‌های اسپانسر شده اشاره کرد.

اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)

منظور از اتوماسیون بازاریابی، نرم‌افزارهایی است که باعث انجام خودکار فعالیت‌های بازاریابی شما می‌شوند. بسیاری از فعالیت‌های تکراری بازاریابی که معمولاً به صورت دستی انجام می‌شوند را می‌توان به دست این سیستم‌ها سپرد، از جمله:

  • ارسال خبرنامه‌های ایمیلی
  • زمان‌بندی برای ارسال خودکار پست در شبکه‌های اجتماعی
  • به‌روز‌رسانی فهرست تماس‌ها
  • سازماندهی فرآیند پرورش مشتری راغب (Lead-nurturing)
  • نظارت بر کمپین‌های بازاریابی و گزارش‌گیری

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یکی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌ها برای ارتباط کسب‌وکار با مخاطبان خود است. غالباً از ایمیل برای ترویج و تبلیغ محتوا، تخفیف‌ها و رویدادهای مختلف و همچنین هدایت مردم به سمت وب‌سایت کسب‌وکار استفاده می‌شود. به عنوان نمونه می‌توانید ایمیل‌هایی از این دست را برای مخاطبان خود ارسال کنید:

  • خبرنامه برای مشترکان وبلاگ
  • ایمیل‌های پیگیری برای بازدیدکنندگانی که آیتم خاصی را دانلود کرده‌اند
  • ایمیل خوشامدگویی به مشتری
  • ارسال پیشنهادات ویژه جهت خرید در ایام خاص برای مشتریان وفادار
  • ارسال زنجیره‌وار نکات و محتوای سودمند برای پرورش مشتری راغب.

روابط عمومی آنلاین (Online PR)

روابط عمومی آنلاین تلاشی است در جهت کسب و تقویت جایگاه کسب‌و‌کار و افزایش پوشش خبری آن در نشریات دیجیتال، وبلاگ‌ها و سایر وب‌سایت‌های محتوا-محور. روابط عمومی آنلاین کاملاً به روابط عمومی سنتی شباهت دارد، اما در فضای دیجیتال اجرا می‌شود. از جمله کانال‌هایی که در راستای مُثمر ثمرتر کردن روابط عمومی خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از:

  • ارائه گزارش در شبکه‌های اجتماعی و تعامل با نظرات کاربران
  • تعامل با نقد و نظراتی که در وب‌سایت های مختلف در رابطه با شرکت شما درج شده
  • تعامل با نظراتی که در وب‌سایت یا وبلاگ خودتان ثبت شده

بازاریابی درون‌گرا (Inbound Marketing)

بازاریابی درون‌گرا، ربایشی یا جاذبه‌ای، عبارت نسبتاً قلمبه سلمبه‌ای است که به استفاده از کانال‌های مختلف بازاریابی دیجیتال برای دسترسی به مشتریان جدید اشاره دارد؛ به عبارت دیگر، بازاریابی دیجیتال روشی برای جذب مشتری به سمت محصولات و خدمات کسب‌وکار از طریق انواع بازاریابی دیجیتال و به‌خصوص بازاریابی محتوایی است. در این نوع از بازاریابی با ارائه اطلاعاتی که برای مشتری واقعاً ارزشمند و سودمند است (مثلاً در خبرنامه‌ها، وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی)، تجربه بهتری را برای وی رقم می‌زنیم و اعتمادسازی می‌کنیم.

نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه داشته باشید این است که استفاده مؤثر از هر یک از این کانال‌ها و روش‌ها مستلزم برنامه‌ریزی و داشتن چیزی به نام «استراتژی بازاریابی دیجیتال» است.

دیجیتال مارکتینگ

5 کتاب دیجیتال مارکتینگ که حتما باید بخونید.

  1. کتاب قلاب؛ چگونه مشتری را به محصولاتمان وفادار کنیم؟
  2. ۵۰۰ نکته کاربردی از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی اثر اندرو مکارتی
  3. هنر برند شدن اثر مارک شفر
  4. سئو ۲۰۲۰ اثر آدام کلارک
  5. کتاب بازاریابی پرمحتوا اثر جو پولیزی

حرف آخر

بازاریابی دیجیتال مفهوم گسترده‌ای است که تمامی اقدامات مرتبط با بازاریابی از طریق اینترنت و فناوری‌های الکترونیکی را در برمی‌گیرد. باید توجه داشته باشید که هر اقدام و روشی برای همه کسب‌وکارها مؤثر واقع نخواهد شد و بدون برنامه نمی‌توان ره به‌جایی برد، لذا باید با انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم یک استراتژی بازاریابی دیجیتال دقیق و جامع را تنظیم کنید که جزئیات بهره‌برداری از هر یک از روش‌ها و کانال‌های مختلف بازاریابی دیجیتال را مشخص می‌کند. درنهایت، بازاریابی دیجیتال مستلزم دقت نظر و پیگیری و نظارت مستمر است و تنها از این طریق است که در مدت نسبتاً کوتاهی می‌توانید به سرمنزل مقصود دست پیدا کنید.

پربازدید ترین مقالات

خدمات ما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به کی یوزر خوش آمدید
ارسال پیام