واژه «بلاگر» (Blogger) از واژه «Blog» گرفته شده که به معنای «نشریه آنلاین» یا وبسایتی است که به طور مداوم، محتوا تولید میکند. امروزه با گسترش اینترنت، افراد بسیاری هستند که برای خود یک مجله اینترنتی میسازند و در آن شروع به نوشتن میکنند. گاهی اوقات نیز بلاگرها، یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام را انتخاب میکنند و در آن به تولید محتوا مشغول میشوند. با کی یوزر همراه باشید تا با بلاگر بیشتر اشنا شویم
بلاگر چیست ؟
به شخصی که یک بلاگ یا مجله اینترنتی را مدیریت کند و در آن مطلب بنویسد، بلاگر میگویند. البته در ایران به بسیاری از افرادی که در اینستاگرام تولید محتوا میکنند، نام بلاگر داده میشود و البته صحیح نیست. با این وجود، اگر فضای اینستاگرام را مانند یک وبلاگ تصور کنیم، میتوان اینستاگرام را نیز نوعی روش بلاگری در نظر گرفت.
انواع بلاگر
بلاگری هم از جمله فعالیتهایی است که انواع مختلفی دارد. انواع بلاگر با توجه به موضوع تولید محتوا تعیین میشود. اکثر بلاگرها روی یک موضوع یا حرفه خاص تمرکز دارند و در مورد آن تولید محتوا انجام میدهند. به طور کلی دستهبندیهای متنوعی برای این حرفه در نظر گرفته شده است. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد انواع بلاگر میپردازیم. برای آگاهی بیشتر در این مورد تا پایان با ما همراه باشید.
کمال گراها:
یکی از انواع بلاگرها کمال گراها هستند. این نوع بلاگرها تمرکز اصلیشان بر روی تولید فیلم و عکسهای جالب و جذاب است. لازم به توضیح است که بیشتر بلاگرها فیلم و عکس از خود به اشتراک میگذارند، اما بلاگرهای کمال گرا تمرکز بیشتری بر روی این موضوع دارند. اگر وارد صفحه این نوع بلاگرها شوید متوجه خواهید شد که عکسهای آنها بسیار باکیفیت و خوب است. این اشخاص حتی به نوع لباس و آرایش خود نیز توجه میکنند.
عاشقان سفر:
از اسم این نوع بلاگرها فعالیت کلی آنها قابل حدس است. بلاگرهایی که بیشتر در سفر هستند جز این دسته از بلاگرها محسوب میشوند. لازم به توضیح است که هدف از سفر این افراد تولید محتوای جذاب از شهرهای مختلف و مکانهای دیدنی است. این افراد در طول سفرهای خود عکس و کلیپهای جذاب از مناظر اطراف تهیه میکنند و آن را با دیگران به اشتراک میگذارند. بلاگرهایی که دائماً در حال سفر هستند، بیشتر مورد توجه افراد ماجراجو قرار میگیرند. افراد ماجراجو به قصد آشنایی با مناطق زیبا و بکر صفحه این نوع بلاگرها را دنبال میکنند.
بلاگرهای جنجالی:
دستهای دیگر از بلاگرها هم هستند که برای بیشتر دیده شدن در پی ایجاد جنجال و چالش هستند. این دسته از بلاگرها معمولاً در دسته افراد پر حاشیه قرار میگیرند. ناگفته نماند که پر حاشیه بودن این اشخاص کاملاً به میل خودشان است و برای بیشتر دیده شدن از ایجاد جنجال و چالش استفاده میکنند.
بلاگرهای هنری:
یکی دیگر از انواع بلاگر، بلاگرهای هنری است. این افراد در زمینه هنری، تخصص و مهارت خاصی دارند. در فضای اینستاگرام هم در مورد همان تخصص و مهارت خود تولید محتوا انجام میدهند. به عنوان مثال شخصی که در زمینه انجام کارهای هنری و دستی مهارت دارد. این شخص میتواند با تولید محتوا هنری هم یک بلاگر باشد و هم هنر خود را به دیگران آموزش دهد.
موارد گفته شده تنها چند مورد از انواع بلاگر است. به طور کلی بلاگر انواع بسیار زیادی دارد. هر شخص میتواند با توجه به علاقه و استعداد خود در یک زمینه خاص تولید محتوا انجام دهد و بلاگر همان زمینه شود.
بلاگر غذا:
در بین انواع بلاگرها، بلاگر غذا یا فود بلاگر، طرفداران زیادی داشته و در پیچ آنها معمولاً تصاویر خوشرنگ و لعابی از غذاهای متنوع سنتی یا فرنگی دیده میشود. آنها اکثراً به همه رستورانها و غذاکدههای شهرشان سرزدهاند و حداقل یکبار از غذاهای آنها مزه کردهاند. فود بلاگرها سعی میکنند بهترین رستورانها را شناسایی و غذاهای آنها را امتحان کنند.
بلاگر فشن:
فشن بلاگرها در کنار مجلات مد و فشن تأثیر زیادی در صنعت مد داشته و در سالهای اخیر پا به عرصه وجود گذاشتهاند. فشن بلاگرها افرادی هستند که سبک و نوع لباس پوشیدن خود را در مکانهای مختلف و در طرحهای متنوع با مخاطبانشان به اشتراک میگذارند.
بلاگر اسپورت:
بلاگرهای اسپورت یا سلامت اندام یکی دیگر از بلاگرهای پرطرفدار هستند که در زمینههای نکات تغذیه، تمرینات بدنی، اخبار ورزشی و رویدادهای گوناگون فعالیت میکنند. بلاگرهای اسپورت در صفحات اینستاگرامی خود مهیجترین پستها را میگذارند و اصلیترین موضوعات لایوهای متعدد ورزشی آنها، کلیپهای رنگارنگ از تصاویر ورزشی است که در پیچ آنها دیده میشود. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره اثر تقدم در بازاریابی را بخوانید.
بلاگر شدن چه ابزاری نیاز دارد؟
در ادامهی این مطلب راهنمای کامل بلاگر شدن، سعی میکنیم افرادی که برای یک تیم موفق در بلاگر شدن نیاز دارید را بررسی کنیم. البته در همهی جای دنیا از جمله کشور ایران بلاگرهای محلی نیز به وجود آمدهاند بهطوری که این افراد فقط در منطقه و محلهی خاصی فعالیت دارند.
طبق تحقیقات انجام شده، این افراد کسانی بودهاند که به خوبی میدانستند شغل بلاگر چیست (بلاگر کیست) و در ابتدا در سطح منطقه و محلهی جغرافیاییشان یک محبوبیت نسبی داشتهاند و سپس با استفاده از آن توانستهاند یک پیج موفق در شبکههای اجتماعی راه اندازی کنند و تعدادی مخاطب جذب کنند. بسیاری از این افراد پس از موفق شدن در یک سطح کوچک توانستهاند به سراغ جامعهی هدف بزرگتری بروند و محبوبیت بیشتری بهدست آورند.
همانطور که گفته شد اگر بخواهید به یک بلاگر بزرگ تبدیل شوید میبایست یک تیم داشته باشید که مدیریت آن تیم کار آسانی نخواهد بود و ممکن است در ادارهی تیم و هماهنگیهای مرتبط با آن تیم به مشکلاتی بربخورید؛ ما در تیم دکتر ویز این موضوع را به شکل کامل در مقالهی اهمیت کار تیمی توضیحات مفصلی ارائه کردهایم که مطالعهی آن برای مدیریت تیمتان بسیار ضروری و حائز اهمیت خواهد بود. امیدواریم تا این قسمت از مقاله به خوبی متوجه شده باشید که برای برای بلاگر شدن چه باید کرد.
چگونه بلاگر شویم؟
با توجه به مواردی که درباره بلاگر شدن و بلاگر یعنی چی گفتیم شاید برایتان سوال شود که چگونه بلاگر شویم؟ (چگونه یک بلاگر شویم) چنانچه قصد دارید به یک بلاگر در اینستاگرام تبدیل شوید بایستی برای رسیدن به این هدف راه سختی را سپری کنید. چگونه بلاگر اینستا شویم؟
برای موفقیت و پیشرفت در این زمینه باید به یکسری نکات کلیدی توجه نمایید که این کار نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد. علاوهبر این کسب درآمد در فضای اینستاگرام متفاوت است و نیاز به داشتن صدها هزار فالور نیست تا بتوانید با برندهای مختلف همکاری نموده و درآمد داشته باشید. در حال حاضر برندهای بسیاری به سرمایهگذاری روی میکرواینفلوئنسرها نیز تمایل نشان میدهند. در ادامه به پرسش برای بلاگر شدن از کجا شروع کنیم و چطور بلاگر شویم ؟ پاسخ خواهیم داد.
در چه زمینهای بلاگری کنیم؟
شما با بلاگر شدن، یک شغل تمام وقت را انتخاب میکنید که نیاز به انرژی و زحمت فراوانی دارد و ممکن است هزار بار تلاش کنید و شکست بخورید. بنابراین موضوعی را برای فعالیت انتخاب کنید که به آن علاقه و در آن زمینه تخصص داشته باشید. در واقع بهتر بگوییم، اول باید در حوزهای اطلاعات و تخصص هر چند اندک کسب کنید، سپس به فعالیت در آن حوزه بپردازید.
از طرفی، تخصص شما مخاطبین شما را تعیین میکند! بنابراین باید بتوانید با علاقهمندان حیط فعالیت خود ارتباط برقرار کنید. مسلما شما نمیتوانید یک بلاگر گردشگری باشید، در حالی که از افراد دارای فرهنگهای مختلف در دنیا گریزان هستید!
یک بلاگر خوب چه ویژگی هایی دارد؟
اگر میخواهید به یک بلاگر خوب تبدیل شوید، ابتدا باید ببینید که بلاگرهای موفق چه ویژگیهایی دارند! درست است که هر بلاگری تفاوتی ایجاد کرده است و همین تفاوت باعث ارزشمند شدن و درخشیدن او شده است، اما همه آنها ویژگیهای مشترکی دارند. همین ویژگیهای مشترک باعث شده تا بسیاری از آنها موفق شوند. در واقع برای موفقیت، باید همه این ویژگیها را به همراه یک تفاوت ارزشمند داشته باشید که شما را از رقیبان متمایز کند. 5 مورد از مهمترین ویژگیهای بلاگرهای موفق عبارتند از:
1. فعالیت مستمر
به عنوان کاربر شبکههای اجتماعی چندتا از بلاگرها را دنبال میکنید؟ اگر بلاگرهای موفقی را دنبال میکنید، حتماً متوجه شدهاید که روزانه پست و استوری منتشر میکنند. در واقع بلاگرهای موفق اینطور نیستند که یک روز پست و استوری منتشر کنند و تا چند روز هیچ فعالیتی نداشته باشند. بلکه آنها به طور مستمر به تولید محتوا در شبکه های اجتماعی میپردازند؛ حتی اگر برنامه منظمی نداشته باشند، اما هر روز پست و استوری منتشر میکنند. بنابراین اولین ویژگی مهم بلاگرها این است که به صورت مستمر و همیشگی فعالیت میکنند و حتی برخی از آنها، یک تقویم محتوا منظم دارند.
2. صداقت همیشگی
اگر به موفقترین بلاگرهای ایرانی و خارجی دقت کنید، متوجه میشوید که همیشه صادق هستند! در واقع همان چیزی که هستند را نشان میدهند و هیچ چیزی غیر از این را نمایش نمیدهند. دلیل این مسئله، این است که فالوورهای آنها همیشه آنها را دنبال میکنند و اگر صادق نباشند، پس از مدتی اعتبار خود را از دست میدهند. بخش مهمی از موفقیت بلاگرها به اعتبار آنها و علاقه کاربران برمیگردد. حال اگر این اعتبار و علاقه کاربران را از دست بدهند، ممکن است دیگر نتوانند آن را جلب کنند. صادق نبودن باعث میشود تا کاربران علاقه خود را به بلاگر موردعلاقه خود از دست بدهند! پس اگر میخواهید یک بلاگر خوب و موفق باشید، صداقت را فراموش نکنید.
3. تولید محتوای باکیفیت
محتوا همان چیزی است که باعث میشود تا کاربران شما را دنبال کنند. بنابراین هر چقدر محتوای شما باکیفیتتر باشد، باعث میشود تا کاربران بیشتر شما را دنبال کنند. هر چقدر هم کاربران بیشتری شما را دنبال کنند، شما موفقتر هستید و میتوانید درآمد بیشتری کسب کنید. بنابراین تولید محتوای باکیفیت بخش جدانشدنی از بلاگرهای موفق است و نباید آن را فراموش کنید. برای تولید محتوای خود هزینه کنید و از هزینه کردن در این مورد نترسید. در واقع هزینه کردن برای تولید محتوای باکیفیت به معنای سرمایهگذاری برای رشد صفحه است! پس همیشه محتوای باکیفیت تولید کنید تا نرخ تعامل خود را تا حد زیادی افزایش دهید.
4. متفاوت بودن
قرار است بلاگری شوید که مانند بقیه بلاگرها عمل میکند؟ بلاگرهای دیگر هم دقیقاً همین کار را انجام میدهند. پس چه دلیلی وجود دارد که کاربران شما را دنبال کنند؟ هیچ دلیلی. تنها چیزی که باعث میشود تا در میدان رقابت با بلاگرهای دیگر موفق شوید، متفاوت بودن است. در واقع کاربران دوست ندارند بلاگری را دنبال کنند که دقیقاً مانند بقیه بلاگرها عمل میکند، بلکه تفاوتها است که باعث میشود تا کاربران شما را دنبال کنند. به جای تقلید کردن از سایر بلاگرها، سعی کنید متفاوت باشید و ارزشی به کاربران ارائه کنید. مثلاً میتوانید محتوای متفاوتی تولید کنید تا کاربران از دنبال کردن شما لذت ببرند.
5. ارائه ارزش به کاربران
کاربران زمانی به یک بلاگر علاقهمند میشوند که حس کنند برای آنها ارزش قائل است. در واقع ارزشها هستند که باعث محبوبیت بلاگرها میشوند. سادهترین مسئلهای که ارائه ارزش به کاربران است، احترام به آنها است. بلاگرهای موفق همیشه جوری رفتار میکنند که کاربر احساس ارزشمند و محترم بودن کند. این مسئله است که میتواند باعث شود تا بهترین نتایج را بگیرید. با کمک قابلیتهای اینستاگرام میتوانید کاربران را به تعامل دعوت کنید. برای مثال اگر چند عکس مشابه دارید و میخواهید یکی را پست کنید، با کمک قابلیتهایی نظیر نظرسنجی اینستاگرام، نظر کاربران را بپرسید و عکسی که بیشتر محبوب است را منتشر کنید.