اصول طراحی لوگو

اصول طراحی لوگو

اصول طراحی لوگو

امروزه طراحی لوگو برای هر کسب و کاری ضروری است. لوگوی به یاد ماندنی ابزاری مؤثر در دست بازاریاب‌ها برای ساختن هویت برندی قابل اعتماد برای کسب و کارها به شمار می‌رود. اما اصول‌های پایه‌ای زیادی برای ساخت لوگویی منحصر به‌فرد وجود دارد.

اگر برای طراحی لوگو خوب فکر شود، لوگو می‌تواند باعث رشد کسب و کار شود. در ادامه با ما همراه باشید تا گام های مهم و اساسی اصول طراحی لوگو را برایتان شرح دهیم.

طراحی لوگو و اهمیت آن

لوگو طرحی است که برای شناخت فوری شرکت، سازمان،برند یا اسم ایجاد می شود.لوگو القا کننده ی اعتماد، وفاداری، حوزه کاری و مایه تحسین است. لوگو عنصر تجاری یک شرکت، یا برند و یا نهاد اقتصادی می باشد.

یک لوگو، به خصوص لوگوهای تجاری در تمام قسمت های شرکت حضوردارد. در تمام سربرگ ها و ضمایم ارتباطی و فروشی ظاهر می شود. در بیشتر مواقع خواننده ی نامه اداری، قبل از هرچیزی لوگوی آن را میبیند. لوگو از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا کمک به ساختار و استحکام هویت شرکت می کند. به عنوان یک قانون ، لوگو باید همیشگی و جذاب،جالب و مناسب باشد.

اصول طراحی لوگو

مواردی که در طراحی لوگو باید رعایت شود

سادگی

بهترین نوع لوگو، لوگویی است که ساده باشد و در عین ساده بودن تاثیرگذار باشد. لوگو باید واضح باشد و در نگاه اول بیننده متوجه مفهوم لوگو شود. پس لوگو ساده، تمیز و بی آلایش بهترین نوع طراحی لوگو است. این نکته را در نظر داشته باشید که لوگو نباید شامل تمام جزییات باشد، لوگوی قوی است که دارای عناصر کمی باشد، به راحتی شناخته شود.

به یاد ماندنی بودن

یک لوگو را باید به راحتی پس از یک نگاه به خاطر آورد. این اصل مهمی است که در طراحی لوگو باید در نظر گرفته شود.  لوگو باید منحصر به فرد باشد،  اهداف سازمان را  در عین سادگی به نمایش بگذارد بطوری که در نگاه اول بیننده بتواند لوگو را توصیف کند و در ذهن ثبت شود.

اصالت لوگو

لوگو باید اصالت داشته باشد، هنگامی که می خواهید لوگویی را طراحی کنید ایده بگیرید اما تقلید نکنید. تمامی لوگوهایی که در حوزه کاری شما وجود دارند را بررسی کنید و ایده بگیرید اما در نهایت خلاقانه یک لوگو طراحی کنید.

مدرن بودن لوگو

مدرن بودن در طراحی لوگو به این معناست که از عناصری برای طراحی استفاده کنید که در 5 سال آینده لوگو شما قدیمی به نظر نرسد. حفظ این اصل در طراحی لوگو سخت است اما اگر بتوانید متدای مدرن بودن را حفظ کنید طراحی موفقی خواهید داشت.

رویکرد کلی شما باید مدرن باشد، همانطور که عناصر، رنگ ها و حروف چاپی خاص باید مدرن  و بروز باشند. برخی از لوگوها در طول زمان تغییر چندانی نکرده‌اند، فقط به گونه‌ای بهینه‌سازی شده‌اند تا آنها را مدرن‌تر کنند، اما عناصر ضروری دست نخورده باقی مانند، مانند UPS، Starbucks و Burger King.

تعادل

حفظ بالانس و برقراری تعادل در تمامی ابعاد لوگو اصول مهمی است که باید رعایت شود .

بهترین لوگوها با استفاده از اصول تناسب و تقارن طراحی می شوند.  طراحی لوگو متقارن یعنی لوگویی که بخش سمت چپ و راست آن یکسان باشد و بخوبی احساس تقارن را به بیننده منتقل می کند مانند لوگو کمپانی مک دونالد

تطبیق پذیری

فرض را بر این می گیریم که لوگو سازمانی که می خواهید طراحی کنید چند منظوره باشد یعنی سازمان مورد نظر در چندین فیلد کاری در حال فعالیت است بنابراین لوگو این سازمان باید بیانگر مجموعه فعالیت های آن شرکت باشد، به گونه ای که پیچیده نباشد، لوگو را شلوغ نکند و حق مطلب را ادا کند. اگر لوگو شما پیچیده بود پیشنهاد این است که عناصر نامربوط و اضافی را حذف کنید.

سایز

وقتی وارد مبحث طراحی لوگو می شویم ، سایز اهمیت ویژه ای پیدا می کند. یک لوگو باید در هر سایز و اندازه ای زیبا و خوانا باشد. یک لوگو در صورتی تاثیر گذار خواهد بود که هنگامی که سایز آن بیش از اندازه کوچک شود ، مثلا برای استفاده روی پاکت نامه یا سربرگ ، باز هم کیفیت و زیبایی خود را حفظ کند.

همچنین هنگامی که در قالب های بزرگتر مثل پوستر و بیلبورد و قالب های الکترونیکی مثل تلویزیون و وب مورد استفاده قرار می گیرد نیز از همان شکل و شمایل و کیفیت اولیه برخوردار باشد.

اصول طراحی لوگو

استفاده ی هوشمندانه از رنگ

تئوری رنگ بسیار پیچیده است ، اما طراحانی که اصول آن را درک کرده اند قادر به استفاده از مزایای آن در طراحی های خود هستند. اصولی که باید آن ها را به یاد بسپارید عبارتند از:

  • از رنگ هایی استفاده کنید که در چرخه ی رنگ به هم نزدیک هستند. مثلا برای پالت رنگ گرم از رنگ های قرمز ، نارنجی و درجات مختلف زرد استفاده کنید.
  • از رنگ های خیلی روشن استفاده نکنید چون این رنگ ها به سختی دیده می شوند.
  • لوگو باید در رنگ های سیاه ، سفید و خاکستری و همچنین در رو رنگ نیز زیبا و جذاب به نظر برسد.
  • گاهی شکستن قوانین مانعی ندارد ، فقط مطمئن شوید دلیل قانع کننده ای دارید. دانستن اینکه رنگ ها چگونه باعث برانگیخته شدن احساسات و حالات مختلف می شوند نیز اهمیت زیادی دارد.برای مثال رنگ قرمز می تواند حالت عصبانیت ، عشق ، هیجان ، استحکام و توانایی را القا کند.

این نکته را به یاد داشته باشید که شما می توانید انواع رنگ ها را با هم ترکیب کنید و رنگی را به دست آورید که حس اصلی ای که برند باید به بیننده منتقل کند را در طرح ایجاد کنید.

استفاده از رنگ های خاص و تک یکی دیگر از ایده های موثر است. برخی برند ها با رنگ خاص و منحصر به فرد خود قابل تشخیص و شناسایی هستند.

سَبک طراحی باید متناسب با کمپانی باشد

شما می توانید از سبک های طراحی مختلف برای طراحی لوگو استفاده کنید و برای پیدا کردن سبک مناسب باید اطلاعاتی درباره مشتری و برند داشته باشید.
در حال حاضر گرایش طراحان لوگو به سمت سبک web 2.0 یعنی لوگوهای با نمای سه بعدی است که دارای گرافیک های برجسته ، گرادیانت و سایه هستند.
این سبک برای یک وب سایت web 2.0 و یا یک کمپانی تکنولوژیکی مناسب است ، اما ممکن است برای سایر برندها تا این اندازه تاثیر گذار نباشد.
قبل از شروع کار درباره مشتری خود و مخاطبان او تحقیق کنید. این به شما کمک می کند از همان ابتدا بهترین سبک طراحی را تشخیص دهید و از دوباره کاری های متعدد جلوگیری کنید.

تایپو گرافی یک عامل مهم

انتخاب فونت و سایز مناسب برای لوگو سخت تر از آن چیزی است که فکر می کنید. اگر طرح لوگوی شما شامل متن باشد که این متن جزئی از لوگو و یا تگ لاین باشد ، به زمان زیادی برای مرتب سازی و دسته بندی انواع مختلف فونت و آزمایش آن ها در طرح ، قبل از گرفتن تصحیح نهایی نیاز خواهید داشت.

سه نکته را هنگام انتخاب فونت برای لوگو در نظر داشته باشید

– از به کاربردن فونت هایی که رواج زیادی دارند اجتناب کنید. چون باعث می شود طرح غیر حرفه ای و آماتور به نظر برسد.
– مطمئن شوید وقتی سایز فونت کوچک می شود متن آن هنوز خوانا است. خصوصا در مورد فونت های اسکریپت.
– یک فونت کافی است و از به کاربردن دو فونت مختلف در یک طرح اجتناب کنید.
سعی کنید برای طرح خود از یک فونت سفارشی استفاده کنید. هرچه فونت اصیل تر باشد طرح را خاص تر می کند. از لوگو های موفق که در آن ها از فونت سفارشی استفاده شده است yahoo , twitter را می توان نام برد.

کی یوزر بهترین شرکت طراحی لوگو در اصفهان با حرفه ای ترین طراحان است و شما می توانید لوگو دلخواهتان را به ما سفارش دهید تا برایتان طراحی کنیم.

به رسمیت شناختن

نکته ی اصلی در طراحی یک لوگو به رسمیت شناختن و شناساندن یک برند است. خب شما چگونه این هدف را بر آورده می کنید؟ این موضوع مورد به مورد متفاوت است ، اما هدف از طراحی یک لوگو این است که متوسط افراد یک جامعه آن برند را به یاد بسپارند. از این نمونه لوگو می توان لوگوی McDonalds , Pepsi , Nike را نام برد. با یک نگاه اجمالی به این لوگو ها می توانید آن ها را بلافاصله تشخیص دهید.

کلید طراحی یک لوگوی محبوب و رسمی که به سرعت شناخته شود ، ترکیب همه ی عناصری است که در این نوشته از آن ها صحبت شد یعنی سایز ، سبک ، رنگ ، تایپوگرافی و اصالت. نادیده گرفتن هریک از این موارد در طول فرایند طراحی کیفیت طرح نهایی را دچار خدشه می کند ، پس هم اکنون طرح خود را بررسی کنید و ببینید آیا مطابق این معیارها هست؟

از متفاوت بودن نهراسید

برای برنده شدن در یک رقابت باید به خود به عنوان یک طراح که دارای یک سبک خاص و منحصر به فرد است اطمینان و اعتماد داشته باشید. بجای کپی و تقلید از یک سبک ، یک طرح دیگر ابداع کرده و بین انبوهی از طراحان برجسته باشید. از کار روی برنامه و نرم افزاری که برای طراحی استفاده می کنید لذت ببرید ، طرح خود را دائما تغییر دهید تا زمانی که احساس کنید به نتیجه ی مطلوب دست پیدا کرده اید.

اصول طراحی لوگو

ساده طراحی کنید

هرچه لوگو ساده تر طراحی شود راحت تر قابل تشخیص است. برای مثال لوگوی Nike یکی از ساده ترین لوگو های دنیاست که در عین حال به راحتی قابل شناسایی و تشخیص است.

از افکت ها استفاده کنید

نرم افزارهای گرافیکی دارای ابزارهایی قدرتمند و فیلترهای متعدد هستند که شما می توانید از آن ها در طراحی لوگوی خود استفاده کنید ، اما فراموش نکنید که نباید در این کار زیاده روی کرد.

کی یوزر بهترین شرکت طراحی لوگو در اصفهان با حرفه ای ترین طراحان است و شما می توانید لوگو دلخواهتان را به ما سفارش دهید تا برایتان طراحی کنیم.

توسعه ی یک طرح

برای تولید پی در پی لوگو های با کیفیت ، باید فرایند طراحی یا خط مونتاژ خود را بهبود و گسترش دهید. این فرایند شامل مراحل زیر است:

  • تحقیق و جستجو
  • بارش مغزی و تولید ایده
  • کشیدن طرح های اولیه
  • بهبود و ارتقای طرح های وکتورد
  • ارسال طرح برای مشتری
  • حذف یا اضافه کردن آنچه که مشتری می خواهد
  • نهایی سازی و تکمیل طرح و ارسال آن برای مشتری

هرچند ممکن است بخواهید دستور العمل را کمی تغییر بدهید. اما این مراحل را در طراحی هر لوگو دنبال کنید. این به شما کمک می کند که کارتان ساده تر شده ، کار هدفمند و سازمان دهی شده بماند ، تمرکز روی قسمت هایی که لازم است از بین نرود و بهترین کیفیت و منسجم ترین نتایج را به دست آورید.

استفاده از طرح های دیگر برای الهام گرفتن

قانون آخر برای طراحی یک لوگوی تاثیرگذار بسیار ساده است. از طرح های دیگر طراحان کپی برداری نکنید این درحالی است که الهام گرفتن از آثار طراحان دیگر توصیه می شود.

کی یوزر بهترین شرکت طراحی لوگو در اصفهان با حرفه ای ترین طراحان است و شما می توانید لوگو دلخواهتان را به ما سفارش دهید تا برایتان طراحی کنیم.

پربازدید ترین مقالات

خدمات ما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به کی یوزر خوش آمدید
ارسال پیام